Malawi - never ever!

Jag läste förra veckan att man funderar på en ny lag i Malawi, allt pruttande på offentlig plats ska förbjudas! Hur tänkte de då? En Fis-Lisa som jag skulle ju aldrig kunna gå ut där . Inte med min oroliga tarm, colon irritable, Irritable Bowel Syndrome eller IBS, som det visst också kallas.

Ett irritabelt h-e är det i alla fall. En snäll läkare förklarade att jag har magkatarr i tarmen, att nerverna i mina tarmar är hyperkänsliga. De reagerar på allt som en normal tarmnerv (?) inte skulle ryckt på axeln åt. Och vad händer - jo buller och bång, med ständigt gaspådrag!
 
Inte nog med det - jag har även begåvats med 
 .. magkatarr (i normala magen)
 .. Gilberts syndrom - det är något ofarligt som har med levern och bilirubin att göra. Om ni tycker jag ser gul ut ibland, så vet ni varför - för mycket bilirubin!
 .. "vanliga" gallbesvär 
 .. och en något rörlig njure   
                                                                                                          
Hur kul är det på en skala?! 
Jag käkar lite piller och försöker undvika allt som är nyttigt och fiberrikt. Som tur är så slinker pizza, pasta & skrovmål ner så fint så!

Nej, någon resa till Malawi blir det inte. Däremot skulle jag gärna åka på safari i Afrika. Jeep med öppet tak kanske - för att skona mina medresenärer! Fast jämfört med elefant- & giraffpruttar borde mina besvär förvandlas till en liten fis i rymden! :)



Nog tänkt om mig själv och detta trista ämne. Full gas framåt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0